Yrityksen taloudelliset tunnusluvut
kannattavuusliiketoiminnan laajuusmaksuvalmius
Yrityksen taloudelliset tunnusluvut
kannattavuusliiketoiminnan laajuusmaksuvalmius
current ratio = ( vaihto-omaisuus + lyhytaikaiset saamiset + rahat ja pankkisaamiset + rahoitusarvopaperit ) / lyhytaikainen vieras pääoma x 100 %
Current ratio kuvaa yrityksen maksuvalmiutta tilinpäätöksen yhteydessä.
käyttökate = liikevoitto + poistot + arvonalentumiset
Käyttökate lasketaan siten, että liikevoittoon lisätään poistot ja arvonalentumiset. Käyttökatteeseen ei sisällytetä yrityksen investointeja. Käyttökate on sama kuin EBITDA (eli Earnings before interest, taxes, depreciation, amortization). EBITDA-muotoisessa kaavassa päädytään samaan lopputulokseen kutoen korko ja verot mukaan kaavaan.
käyttökateprosentti = käyttökate / liikevaihto x 100 %
Käyttökateprosentti lasketaan jakamalla käyttökate liikevaihdolla. Käyttökateprosentti on sama asia kuin EBITDA margin.
liikevoitto = liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot - liiketoiminnan kulut - poistot
Liikevoitto eli liiketulos lasketaan siten, että liikevaihdosta ja liiketoiminnan muista tuotoista vähennetään liiketoiminnan kulut ja poistot. Jos tulokseksi saatu liiketulos on positiivinen, on kyseessä liikevoitto - jos taas negatiivinen, on kyseessä liiketappio. Liikevoitto on sama kuin EBIT (eli Earnings before interest and taxes). EBIT-muotoisessa kaavassa päädytään samaan lopputulokseen kutoen korko ja verot mukaan kaavaan.
myyntikate = liikevaihto - ainekulut - ulkopuoliset palvelut
Myyntikate lasketaan siten, että liikevaihdosta (eli myynnistä saaduista tuloista) vähennetään myytäviin tuotteisiin liittyvät muuttuvat kustannukset (ainekulut ja ulkopuoliset palvelut).
Mitkä sitten ovat näitä muuttuvia kustannuksia, jotka pitäisi ottaa huomioon? Esimerkiksi verkkokaupassa näitä ovat tuotteiden sisäänostohinta tai valmistuskustannukset. Mikäli myynnin kasvaminen kasvattaa kustannusta, on kyseessä muuttuva kustannus - joka siis tässä kaavassa pitäisi ottaa huomioon. Mikäli kyseinen kustannus taas ei muutu, on kyseessä kiinteä kustannus - jota siis ei tulisi ottaa huomioon. Myyntiprovisiota ei kuitenkaan lasketa mukaan myyntikatteeseen, vaikka se yleisesti kasvaa myynnin kasvaessa.
Myyntikate on sama asia kuin Gross profit.
Myyntikate mittarina sopii palvelujen myynnin sijaan paremmin tuotteiden myyntiin ja onkin enemmän käytössä kaupan alalla. Lisäksi se soveltuu hyvin myös yrityksen sisäiseksi mittariksi eri tuoteryhmiä vertaillessa.
quick ratio = ( lyhytaikaiset saamiset + rahat ja pankkisaamiset + rahoitusarvopaperit ) / ( lyhytaikainen vieras pääoma - lyhytaikaiset saadut ennakkomaksut ) x 100 %
Quick ratio eli maksuvalmiussuhde kuvaa yrityksen lyhyen aikavälin maksuvalmiutta. Tästä tunnusluvusta käytetään myös nimitystä "happotesti".
liikevoittoprosentti = liikevoitto / liikevaihto x 100 %
Liikevoittoprosentti lasketaan jakamalla liikevoitto liikevaihdolla. Toki jos tulos on negatiivinen, on kyseessä liiketappioprosentti. Liikevoittoprosentti on sama asia kuin EBIT margin.
myyntikateprosentti = myyntikate / liikevaihto x 100 %
Myyntikateprosentti lasketaan jakamalla myyntikate liikevaihdolla. Myyntikateprosentti on sama asia kuin Gross profit margin.